Zoeken in deze blog

Leerplandoelstellingen

Biologie
2de graad ASO
Economie, Grieks, Grieks-Latijn, Humane wetenschappen, Latijn. 
Leerplan secundair onderwijs
GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. 2012/008. 2012/2/727/1//DD


B3 35 de bouw en functie van één zintuig bespreken
(bv. oog of oor, tong, neus, huidzintuigen)







Lesdoelstellingen: 


1. De leerlingen kunnen de 3 verschillende delen van het oor opsommen.
                               Cognitief (Weten)
 
2. De leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen hoe en via welke weg het geluid in het uitwendig oor wordt doorgegeven.
                               Cognitief (Inzien)
 
3. De leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen hoe en via welke weg het geluid in het middenoor wordt doorgegeven.
                               Cognitief (Inzien)
 
4. De leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen hoe en via welke weg het geluid wordt doorgegeven in het binnenoor.
                               Cognitief (Inzien)
 
5. De leerlingen kunnen de delen van het oor (oorschelp, gehoorgang, trommelvlies, hamer, aambeeld, stijgbeugel, ovale venster, cochlea, basilair membraan, buis van Eustachius, haarcellen) op een duidelijke afbeelding benoemen.
                               Cognitief (weten)
 
 6. De leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen wanneer en waar in het oor een lawaaitrauma ontstaat.
                               
                               Cognitief (Inzien)

7. De leerlingen zullen aandacht hebben voor de bescherming van hun gehoor bij het gaan naar een optreden.
                               
                                Affectief (weten)


Principes: 

Het doel van deze klassite is de leerlingen op een originele manier laten proeven van het lesonderwerp 'het oor'.

Voor sommige leerlingen kan het een hulp zijn bij het instuderen. Er worden verwerkingsopdrachten aangeboden, een prezi, foto's en videomateriaal. Daardoor wordt alles onmiddellijk aanschouwelijk gemaakt. Bij de prezi wordt ingezoomd op de afzonderlijke deeltjes om de bouw van het oor beter te memoriseren. Hierbij wordt ook vaak verwezen naar concrete voorwerpen om de deeltjes van het oor mee te vergelijken (trechter - oorschelp).

De leerlingen kunnen zelf met verschillende zintuigen waarnemen en ontdekken. Er is een gevarieerd aanbod aan illustraties en oefenmateriaal. De cartoons en de onmiddellijke link om een gehoortest te doen op 'helpzenietnaardetuut.be' zorgt eveneens voor een bewustwording van eigen zintuigen. De leerlingen zullen een grotere motivatie hebben wanneer ze zelf ook betrokken worden in het leerproces en zullen het nut van deze leerstof beter inzien.

Verder vraagt het raadplegen en gebruiken van deze site voor een zekere activiteit en inoefening van de leerlingen, waardoor ook aan het activiteitsprincipe voldaan wordt.

Er zit ook voldoende herhaling in de klassite verwerkt. Eerst worden de afzonderlijke delen van het oor besproken. In de prezi worden alle delen van het oor kort toegelicht en in de video (werking oor) wordt opnieuw de weg beschreven vanaf de oorschelp tot aan de hersenen. De oefeningen zorgen voor een verwerving en verwerking binnen het leerproces. Hierbij wordt de leerstof ook opnieuw aangebracht op een andere manier.

Er worden telkens dezelfde foto's gebruikt doorheen de 3 afzonderlijke pagina's over het uitwendig oor, middenoor en binnenoor. Dit werd bewust gekozen om een zekere leidraad in het verhaal te brengen. Deze foto's tonen een samenhang tussen de onderdelen. De prezi biedt deze structuur ook aan. Deze zaken dragen ertoe bij dat de leerstof beperkt is en geleidelijk wordt aangeboden.

Gebruik in de klas: 

Er zal eerst gedoceerd worden over dit lesonderwerp. De bouw van het oor wordt uitgelegd. De afzonderlijke deeltjes worden met de leerlingen besproken en getoond op een tekening.

De leerlingen zullen vervolgens verder door middel van leerspel kennis maken met de eigenlijke werking van het oor. Er zullen proefjes gedaan worden in groepjes van drie. Op inductieve manier maken de leerlingen kennis met het zintuig. Deze site zal hierbij ook ingezet worden. De video's omtrent de werking van het oor worden in de les getoond. De foto's met betrekking tot de bouw van het oor worden gebruikt tijdens het actief doceren, leerspel en onderwijsleergesprek. Er zijn dus verschillende werkvormen die hierbij aansluiten en gebruikt worden. Het eigenlijke doel van deze klassite is een hulpmiddel bij het instuderen of als volledig zelfstandig instrument om de werking en bouw van het oor te leren kennen en voor de verdere verwerving/verwerking.